image Προκήρυξη θέσης μέλους ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη βαθμίδα του/της Επίκουρου/Επίκουρης Καθηγητή/Καθηγήτριας με γνωστικό αντικείμενο «Κοινωνιολογία του Φύλου» image ‘Οι εθνογραφικές ταινίες ως ανταλλαγή, αφήγηση και υλικότητα’: Εκδήλωση στα πλαίσια των Ευρωπαϊκών Ημερών Ανθρωπολογίας στο 1ο ΕΠΑΛ Κορυδαλλού. 

Κάλεσμα για δήλωση συμμετοχών στα Εργαστήρια (Workshops) του 2ου Συνεδρίου του ΣΚΑΕ

Ανθρωπολογία, Εθνογραφία σε/για αβέβαιους καιρούς

2ο Συνέδριο του Συλλόγου Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας (ΣΚΑΕ) | Θεσσαλονίκη, 24-26 Μαΐου 2024

Σε συνδιοργάνωση με τον Τομέα Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Τμήματος Ιστορίας – Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το Εργαστήριο Μελέτης του Πολιτισμού, Συνόρων και Κοινωνικού Φύλου του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, το Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας (Ethnofest) και το TWIXTlab.

Κάλεσμα για δήλωση συμμετοχών στα Εργαστήρια (Workshops)

Καλούνται οι ενδιαφερόμενοι και ενδιαφερόμενες να δηλώσουν ενδιαφέρον συμμετοχής στα Εργαστήρια του Συνεδρίου μέσω της φόρμας δήλωσης συμμετοχής. Η δήλωση θα είναι ανοιχτή έως 15 Μαΐου και μέχρι να εξαντληθούν οι διαθέσιμες θέσεις σε κάθε Εργαστήριο. Για την δήλωση συμμετοχής στα Εργαστήρια χρειάζεται να έχει ολοκληρωθεί η εγγραφή σας στο Συνέδριο.

Ειδικές παρατηρήσεις:

  • Για το workshop ‘Τέχνη και ανθρωπολογία: το αβέβαιο ενδιάμεσο’, η επικοινωνία και επιλογή των συμμετεχόντων θα γίνει με την συντονίστρια, σύμφωνα με τις οδηγίες στην περιγραφή του εργαστηρίου που ακολουθεί. Μετά την επιβεβαίωση επιλογής από την συντονίστρια, οι συμμετέχουσες θα πρέπει εντός 4 ημερών να ολοκληρώσουν την εγγραφή τους στο συνέδριο και να συμπληρώσουν την φόρμα συμμετοχής σε εργαστήρια, για να ολοκληρωθεί η κράτηση θέσης.

Μπορείτε να βρείτε την φόρμα εγγραφής στα εργαστήρια εδώ

 

Anthropology, Ethnography in/for uncertain times

2nd Conference of the Association of Social Anthropologists Greece (SKAE) | Thessaloniki, May 24-26, 2024

Jointly organized with the Division of Modern and Contemporary History, Folklore, and Social Anthropology in the Department of History and Archaeology at the Aristotle University of Thessaloniki, the Culture-Βorders-GenderLab in the Department of Balkan, Slavic and Oriental Studies at the University of Macedonia, the Athens Ethnographic Film Festival (Ethnofest), and TWIXTlab.

Call for Workshop Participation

Interested individuals are cordially invited to express their interest in partaking in the Conference workshops through the online registration form. Registration will remain open until May 15th, or until the allocated slots for each workshop reach capacity. Participation is exclusively reserved for those who have previously completed registration for the Conference.

You may find the form for workshop registration here

*For non-Greek speakers, please note that the workshops offered in English language are only the ones with English descriptions below. 

______________________________________

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ/ WORKSHOPS 

#1 Τίτλος: Βιωματικό εργαστήριο δημιουργίας διαδραστικής αφήγησης 

Συντονίστριες: Μαρία Μαχαίρα (Αδράχτι), Αθηνά Πεγκλίδου (Α.Π.Θ.)

Ημερομηνία και ώρα: 25/05/2024, 15:00-17:00 

Χώρος: ΑΠΘ

Γλώσσα εργαστηρίου: Ελληνικά

Αριθμός συμμετεχόντων: 15

Περίληψη

Μπορούν οι υλικότητες μιας επιτόπιας έρευνας να αποτελέσουν αφορμή για ένα νέο αφήγημα, σε ένα συνεκτικό αφηγηματικό και παραστατικό δρώμενο; Τι μπορεί να γίνει συστατικό μιας performance με βάση μια εθνογραφία; Με ποιος τρόπους κατασκευάζεται μια διαδραστική αφήγηση στην οποία οι συνομιλητές του πεδίου μπορούν να εμπλακούν ως συν-συγγραφείς και συν-δρώντες της; Πως θα μπορούσε η εθνογραφική εμπειρία να αναδιοργανωθεί ώστε να ξανά-αφηγηθεί μια ιστορία; Η τέχνη της αφήγησης, βασισμένη στη δύναμη του προφορικού λόγου και τη δύναμη της αναπαράστασης, μπορεί να επικοινωνήσει με την κοινότητα με μια κιναισθητική αμεσότητα, καταργώντας τα όρια μεταξύ ατομικού και συλλογικού, αντικειμένου και υποκειμένου, επιστημονικού και καλλιτεχνικού, αναζήτησης κανονικοτήτων και βεβαιοτήτων και στη θεώρηση του κοινωνικού κόσμου ως ασταθούς, περίπλοκου και αβέβαιου. Βασισμένη στην έννοια της συναρμολόγησης (assemblage) (Marcus, 2013), του bricolage της «Άγριας Σκέψης» (Lévi-Strauss, 1962), του κολλάζ των σουρεαλιστών και του κινηματογραφικού μοντάζ, η καλλιτεχνική επινόηση δημιουργεί μια νέα τάξη ξοδεύοντας τα ετερογενή, εύθραυστα, παροδικά, φθαρτά, αντικαταστάσιμα, τυχαία υλικά του πεδίου για να δημιουργήσει μια εξίσου εφήμερη κατασκευή για να επικοινωνήσει (με το) πεδίο. Το ανατρεπτικό δυναμικό του μοντάζ έγκειται στην ικανότητά του να μεταβάλλει το προφανές συνδυάζοντας πολλαπλά στοιχεία, φαινομενικά ασύνδετα μεταξύ τους. Όπως ο Walter Benjamin υποστήριξε, το μοντάζ «αποφυσικοποιεί» την πραγματικότητα και δείχνει την κατασκευασμένη φύση της (Suhr & Willerslev, 2018:4). Ωστόσο, μοντάζ δεν είναι μόνο η διάσπαση των προκαθορισμένων διαστάσεων της αντίληψης και των σημασιών, αλλά είναι επίσης η επανασύνθεση νέων διασυνδέσεων και γνώσεων.

Περιγραφή

Το εργαστήριο εντάσσεται στην θεματική της Μεθοδολογίας του συνεδρίου στοχεύοντας στην εξοικείωση με εναλλακτικές του γραπτού κειμένου πρακτικές. Θα συζητήσουμε αν το εθνογραφικό υλικό μπορεί να μετασχηματιστεί σε ένα νέο αφήγημα, σε ένα συνεκτικό αφηγηματικό και παραστασιακό δρώμενο. Θα δοκιμάσουμε αν μπορεί να αποτελέσει το βασικό συστατικό και την έμπνευση μιας performance και με ποιους τρόπους. Πως το εμπειρικό υλικό μπορεί να αναδιοργανωθεί ώστε να ξανά-αφηγηθεί μια ιστορία; Η τέχνη της αφήγησης, βασισμένη στη δύναμη του προφορικού λόγου και της αναπαράστασης, μπορεί να προτείνει στην κοινότητα με αμεσότητα μια αποσιωπημένη ή χιλιοειπωμένη ιστορία, να προκαλέσει μνήμες και συναισθήματα, συζητήσεις και αυτοστοχασμό. Ο μετασχηματισμός εθνογραφικών κειμένων σε θεατρικές παραστάσεις είναι μια πρακτική που τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει ιδιαίτερη δυναμική με πολλαπλές εφαρμογές. Ο βασικός λόγος γι’ αυτό είναι ότι η εθνογραφία μέσα από τη θεωρητική οργάνωση ενός πολυσχιδούς υλικού που περιλαμβάνει τόσο καταγραφές του βιώματος όσο και του πλαισίου που τις παράγει καταφέρνει να αναδείξει μια σειρά από θεματικές που ενώνουν το απρόβλεπτο με τους δομικούς καταναγκασμούς της ιστορικής κίνησης. Έτσι, οι αφηγήσεις δεν αποτελούν μόνο ιδιοτροπίες προσωπικών επιλογών αλλά μέσα από τη θεωρητική τους συναρμογή μιλούν για το γενικό, όχι ως τεκμήρια αλλά και ως το προϊόν ενός διαρκούς ανοιχτού διαλόγου. Και είναι ακριβώς σε αυτόν το διάλογο που έρχεται να ενταχθεί το νέο αφηγηματικό κείμενο, φιλοδοξώντας να αποτελέσει το τελευταίο βήμα στην ολοκλήρωση ενός κύκλου που ξαναφέρνει το βίωμα πίσω στην πηγή που το έχει παραγάγει εμπλουτισμένο με τις πολλαπλές αναγνώσεις της θεωρίας. Παράλληλα, αυτές οι προσπάθειες έχουν κατορθώσει να προσδιορίσουν και έναν εναλλακτικό τρόπο διδασκαλίας που ξεπερνά τους περιορισμούς του λόγου, μετατρέποντας την εθνογραφική γνώση σε ένα νέου τύπου βίωμα. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η συλλογική μνήμη και η αυτογνωσία. Με εφόρμηση το παράδειγμα της αξιοποίησης του υλικού της παράστασης Από- Χωρισμοί, παράσταση αφήγησης που δημιουργήθηκε από την επεξεργασία και την αναδιοργάνωση εθνογραφικού υλικού και πραγματοποιήθηκε στη Δημητσάνα και της διαδραστικής παράστασης Γυναικοκτονίες, Άλλοτε και Τώρα στο Λαογραφικό Μουσείο και Αρχείο (Α.Π.Θ.) προτείνουμε την υλοποίηση ενός δίωρου βιωματικού εργαστηρίων δημιουργίας αφήγησης.

Θέματα που θα αναπτυχθούν στο εργαστήριο: Η δύναμη του προφορικού λόγου, Ενεργητική ακρόαση (Βλέπω όσα δεν λέγονται), Αφηγούμαι μια ιστορία από το πεδίο (Πως την εκφέρω; Με ποιο σκοπό; Κρυμμένες σκέψεις και ιδέες), Η οργάνωση αναμνήσεων, ενθυμήσεων, προφορικών μαρτυριών, φωτογραφιών, βίντεο, ήχων, ομιλιών, μουσικής (Πως ξεκινάει μια ιστορία; Πως εξελίσσεται; Αρχή, μέση και τέλος), Μια μικρή στιγμή μπορεί να γίνει μια μεγάλη ιστορία (Κατασκευή πλοκής), Τεχνικές μυθοπλασίας και μοντάζ, Το συνδετικό νήμα (Καθημερινές εμπειρίες ζωής και καθημερινοί άνθρωποι γίνονται αφορμή για την κατασκευή μιας μυθοπλασίας), Προφορικό vs Online, η κατασκευή αφήγησης στα social media, Πως κατασκευάζεται η διαδραστικότητα σε μια αφήγηση.

Οι συμμετέχοντες θα μπορούν, αν το επιθυμούν, να έχουν μαζί τους εθνογραφικό υλικό (συνεντεύξεις, ημερολόγιο, οπτικοακουστικό υλικό, αφηγήσεις, αντικείμενα) το οποίο θα συνθέσουμε με πολλούς τρόπους δουλέψουμε στο εργαστήριο.

 

#2 Τίτλος: Τέχνη και ανθρωπολογία: το αβέβαιο ενδιάμεσο

Συντονίστρια: Σοφία Γρηγοριάδου (TWIXTlab), MA στις εικαστικές τέχνες & PhD στην κοινωνική ανθρωπολογία

Ημερομηνία και ώρα: Το εργαστήριο έχει συνολική διάρκεια 4 ώρες και διεξάγεται σε 2 μέρη: 24 και 25/05/2024, 15:00-17:00 

Χώρος: Παρασκευή Ισλαχανέ, Σάββατο ΠΑΜΑΚ

Γλώσσα εργαστηρίου: Ελληνικά

Αριθμός συμμετεχόντων: 10

Δήλωση Συμμετοχής: Για την επιλογή των συμμετεχόντων απαιτείται μια παράγραφος που να δηλώνει τους λόγους που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο συγκεκριμένο εργαστήριο (μέχρι 300 λέξεις), καθώς και ένα μικρό δείγμα υλικού από την έρευνα που τα ενδιαφέρει να εξελίξουν (προσχέδια, εικόνες, ιδέες, ως 3 επισυναπτόμενα αρχεία). Το υλικό μπορεί να σταλεί στο: twixtlab@gmail.com.

Περίληψη:

Μια σειρά θεωρητικών και μεθοδολογικών εξελίξεων έχουν φέρει τις τελευταίες δεκαετίες κοντά την τέχνη και την ανθρωπολογία. Οι εξελίξεις αυτές έχουν ανοίξει τον δρόμο για πειραματισμούς με νέους τρόπους «γραφής» και θεωρητικοποίησης, καθώς και με νέα μέσα και εργαλεία τόσο σε επίπεδο έρευνας και παραγωγής όσο και επικοινωνίας του καλλιτεχνικού ή ανθρωπολογικού έργου –ή και μορφών ενδιάμεσων που αρνούνται την κατάταξη στο ένα ή στο άλλο πεδίο. O αβέβαιος χώρος μεταξύ ανθρωπολογίας και τέχνης χαρακτηρίζεται από (δημιουργικές) αμφιβολίες και πειραματισμούς, πολυπλοκότητα, αλλά και αντιστάσεις και ιεραρχίες. 

Το προτεινόμενο εργαστήριο διαρκεί τρεις ώρες και απευθύνεται σε (μέχρι 10) φοιτητά ανθρωπολογίας που τα ενδιαφέρουν οι δυνατότητες που μπορεί να τους προσφέρει η τέχνη στην εθνογραφική τους μεθοδολογία. Βήματα:

-Παρουσίαση: θεωρητικές αναφορές του εργαστηρίου καθώς και παραδείγματα από την εθνογραφία και την τέχνη που αφορούν: συμμετοχική παρατήρηση, «παρατηρησιακή συμμετοχή» και παρέμβαση των εθνογράφων στο «πεδίο», αυτοεθνογραφία, πολυτροπική εθνογραφία, χρήσεις της τέχνης ως ερευνητικού εργαλείου. Θα προβληθούν και θα σχολιαστούν καλλιτεχνικά έργα που έχουν προκύψει και χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο ανθρωπολογικής και καλλιτεχνικής έρευνας, καθώς και παραδείγματα ερευνών που κινούνται μεταξύ ανθρωπολογίας και τέχνης. Zητήματα ασυμφωνιών αλλά και προοπτικών που ανοίγονται με τη σύμπραξη των δύο πεδίων θα προσεγγιστούν κριτικά.  

-Άνοιγμα της συζήτησης με αφορμή τα όσα παρουσιάστηκαν και σχολιασμός.

-Συζήτηση γύρω από τα συγκεκριμένα ερευνητικά ενδιαφέροντα και τις έρευνες των συμμετεχόντων. Προοπτικές και προβληματισμοί γύρω από πιθανές χρήσεις πολυτροπικών εργαλείων στη διεξαγωγή και τη διάχυση της έρευνάς τους, καθώς και εργαλείων που προέρχονται από τον χώρο της τέχνης. 

Περιγραφή:

Θεωρητικές εξελίξεις που αφορούν την αμφισβήτηση του λογοκεντρισμού και την πρόταξη της υποκειμενικότητας και θεσιακότητας των ερευνητριών/-τών, καθώς και την ανάδειξη των αισθήσεων, της βιωματικότητας, της σωματικότητας, του συναισθήματος, του συν-κινητικού [affective] είναι ανάμεσα στους παράγοντες που έχουν σήμερα φέρει κοντά την τέχνη και την ανθρωπολογία. Mε την πολιτισμική κριτική, τις μετα-αποικιακές σπουδές και την κρίση της αναπαράστασης της δεκαετίας του 1980, οι κοινωνικές επιστήμες εντάσσουν ολοένα και περισσότερο μέσα που θεωρούνται καλλιτεχνικά τόσο στην έρευνα όσο και στους τρόπους παρουσίασης και κοινοποίησής της. Την ίδια στιγμή, η καλλιτεχνική έρευνα και πράξη επίσης δανείζονται θεωρητικές αναζητήσεις και μεθοδολογικά εργαλεία των κοινωνικών επιστημών, μια εξέλιξη που συστηματοποιείται ήδη από τη δεκαετία του 1990 με τη λεγόμενη “εθνογραφική στροφή” στην τέχνη. Τις τελευταίες δεκαετίες, υπάρχει πληθώρα παραδειγμάτων όπου τα όρια μεταξύ των δύο πεδίων καθίστανται ασαφή.

Ωστόσο, το πλησίασμα ανθρωπολογίας και τέχνης δεν σήμανε και την αυτόματη απόρριψη των αντιπαραθέσεων μεταξύ «αντικειμενικής πραγματικότητας» και «επιστημονικής έρευνας» από τη μία πλευρά και «μυθοπλασίας» και καλλιτεχνικού έργου από την άλλη. Το γεγονός αυτό διαιωνίζει τον ιεραρχικό διαχωρισμό μεταξύ τέχνης και επιστήμης. Και ενώ στην τέχνη μοιάζει να επιτρέπεται μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων καθώς στο πλαίσιο ενός καλλιτεχνικού έργου η μυθοπλασία και η παρέκκλιση από την αφήγηση αληθειών είναι αποδεκτή, από την ανθρωπολογία φαίνεται να προσδοκάται ένα είδος αντικειμενικότητας. Και η τέχνη, όμως, έχει συχνά αξιώσεις αναπαράστασης του «πραγματικού», πόσο μάλλον σε μια εποχή μετα-αλήθειας και αντιδραστικών οικειοποιήσεων ανατρεπτικών καλλιτεχνικών μεθόδων. Οι πολύπλοκες σχέσεις μεταξύ τέχνης και ανθρωπολογίας χαρακτηρίζονται συχνά από ασυμφωνίες, αλλά και από δημιουργικούς και καρποφόρους πειραματισμούς που προκύπτουν στον αβέβαιο μεταξύ τους χώρο. Πρόκειται, μάλιστα, για έναν χώρο οικονομικά και εργασιακά επισφαλή, που βάλλεται, ανάμεσα σε άλλα, και με τη συρρίκνωση των ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών. 

Στον ενδιάμεσο αυτό χώρο κινείται και το TWIXTlab, ένα εγχείρημα μεταξύ ανθρωπολογίας, τέχνης και καθημερινότητας που απαρτίζεται από άτομα προερχόμενα από διαφορετικά πεδία. Η συζήτηση περί έρευνας και μεθοδολογίας αποτελεί σημαντικό μέρος των δραστηριοτήτων και των ενδιαφερόντων μας. Το εργαστήριο «Τέχνη και ανθρωπολογία: το αβέβαιο ενδιάμεσο» αφορά την προτεινόμενη από το συνέδριο θεματική της μεθοδολογίας και την εθνογραφική έρευνα. Αναφέρεται στην πολυτροπική στροφή και εστιάζεται στη σύγχρονη τέχνη και συγκεκριμένα την κριτική εξέταση της χρήσης καλλιτεχνικών έργων ως πιθανών μέσων εθνογραφικής έρευνας. Θα συζητηθούν προοπτικές, ενώ θα εκφραστούν προβληματισμοί και κίνδυνοι σε ό,τι αφορά για παράδειγμα ζητήματα δεοντολογίας. Τέλος, θα προταθεί μια «ανήσυχη» και αναστοχαστική στάση ως προς την εθνογραφική δραστηριότητα στον ενδιάμεσο αυτό χώρο, η οποία κινείται πέρα από την επιστημολογική ασφάλεια των αυστηρών ορίων κάθε πεδίου. 

 

#3 Τίτλος: Πειράματα στη δημόσια ανθρωπολογία «Από τον Πέμπτο»:  Anthroκόμιξ

Συντονίστρια: Πηνελόπη Παπαηλία,  Αναπ. Καθ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Παν. Θεσσαλίας

Κίτου Φωτεινή, Κώστογλου Μιχαέλα, Μοροσού Δήμητρα, Παπαδοπούλου Ζωή, Τσιουκαντάνα Έρικα, Χουσιάφη Βαρβάρα

Ημερομηνία και ώρα: Το εργαστήριο έχει συνολική διάρκεια 2 ώρες και θα προσφερθεί 2 φορές : 24/05/2024, 15:00-17:00 και 25/05/2024, 15:00-17:00 

Χώρος: ΑΠΘ

Γλώσσα εργαστηρίου: Ελληνικά

Αριθμός συμμετεχόντων: Παρασκευή: 12 άτομα, Σάββατο: 12 άτομα.

Περιγραφή

Το εργαστήριο θα αναδείξει μερικά από τα πολυμεσικά και πολυτροπικά έργα που παρήγαγαν φοιτήτριες και φοιτητές στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας τα τελευταία χρόνια και τον πειραματισμό τους με νέες μορφές και τρόπους εμπλοκής του κοινού με την κοινωνική έρευνα και την πολιτισμική κριτική. Στο εργαστήριο αυτό προπτυχιακές φοιτήτριες και πρόσφατοι απόφοιτοι θα παρουσιάσουν το κόμικς που δημιούργησαν με τίτλο 10 λεπτά, το εθνογραφικό πορτρέτο μιας βόλτας στο σούπερ μάρκετ που ανοίγει επίκαιρα ζητήματα που σχετίζονται με τις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα. Το εργαστήριο θα περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως η σχεδίαση αυτοπροσωπογραφιών και η δημιουργία σεναρίων, μέσω των οποίων οι συμμετέχοντες θα συζητήσουν τις πολλές δυνατότητες που προσφέρουν τα κόμικς ως μέσο για την αφήγηση συλλογικών εμπειριών, κοινωνικών σχέσεων και πολιτισμικών νοημάτων, με έμφαση στα εξής: πολυτροπικότητα, χιούμορ, ταυτότητα και ταύτιση, αυτοβιογραφικός λόγος, το πολιτικό στο προσωπικό, η διαπλοκή ρεαλισμού και φανταστικού.

 

#4 Τίτλος: Πειράματα στη δημόσια ανθρωπολογία «Από τον Πέμπτο»:  Ανθρωπολογικά podcast

Συντονίστρια: Πηνελόπη Παπαηλία,  Αναπ. Καθ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Παν. Θεσσαλίας

Κίτου Φωτεινή, Κώστογλου Μιχαέλα, Μοροσού Δήμητρα, Παπαδοπούλου Ζωή, Τσιουκαντάνα Έρικα, Χουσιάφη Βαρβάρα 

Ημερομηνία και ώρα: Το εργαστήριο έχει συνολική διάρκεια 2 ώρες και θα προσφερθεί 2 φορές : 24/05/2024, 15:00-17:00 και 25/05/2024, 15:00-17:00 

Χώρος: ΑΠΘ

Γλώσσα εργαστηρίου: Ελληνικά

Αριθμός συμμετεχόντων: 

Παρασκευή: 2 group των 12 (24 συνολικά) και 

Σάββατο: 2 group των 12 (24 συνολικά)

Περιγραφή

Το εργαστήριο θα αναδείξει μερικά από τα πολυμεσικά και πολυτροπικά έργα που παρήγαγαν φοιτήτριες και φοιτητές στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας τα τελευταία χρόνια και τον πειραματισμό τους με νέες μορφές και τρόπους εμπλοκής του κοινού με την κοινωνική έρευνα και την πολιτισμική κριτική. Το εργαστήριο, που θα συντονίσουν μεταπτυχιακοί φοιτήτ(ρι)ες, θα περιλαμβάνει επιλεγμένα podcasts από τις τέσσερις σεζόν του «Από τον Πέμπτο», εστιάζοντας σε θέματα όπως η ανθρωπολογία του θανάτου, η πολιτική της ονοματοδοσίας, οι φυλετικοποιημένες ταυτότητες, τα κοινωνικά κινήματα, η κλιματική κατάρρευση. Θα εξετάσουμε τις πολλές δυνατότητες του podcasting ως τρόπο δημόσιας παρέμβασης, πειραματισμού στην αφήγηση και δημιουργικής ενορχήστρωσης ηχοτοπίων και φωνών. Επιπλέον, αμφισβητώντας την τάση των podcasts να μας απομονώνουν σε ομάδες προσωπικού ενδιαφέροντος, θα ακούσουμε τα podcasts μαζί και θα τα συζητήσουμε μετά. 

 

#5 Τίτλος: Εθνογραφική γραφή ήχου

Συντονίστριες:  Αλεξάνδρα Μπαλάντινα και Θοδωρής Κονκουρής

Ημερομηνία και ώρα: 24/05/2024 15:00-17:00

Χώρος: ΠΑΜΑΚ

Γλώσσα εργαστηρίου: Ελληνικά 

Αριθμός συμμετεχόντων: 10

Περιγραφή:

Σε αυτό το εργαστήριο θα έχουμε την δυνατότητα να πειραματιστούμε με την εθνογραφική ηχητική γραφή. Αρχικά, αντλώντας από την θεωρία και εθνογραφία της ανθρωπολογίας και της εθνομουσικολογίας, θα γίνει μια εισαγωγή στους όρους «ηχητική γραφή» (sound writing) και «εθνογραφική ακρόαση». Ο πρώτος όρος θα γίνει κατανοητός ως η μετάφραση της ηχητικής εμβάπτισης του εθνογράφου σε έναν ηχητικό πολιτισμό και μέσα από την έννοια της  ηχητικής γνώσης (sound knowledge) η οποία προκύπτει από πράξεις ακρόασης. Ο δεύτερος όρος θα αναλυθεί μέσα από το πρίσμα μιας εστιασμένης, αναστοχαστικής, διαλογικής και διυποκειμενικής ακρόασης στο πεδίο. 

Στην συνέχεια, θα συζητηθεί η διάκριση ανάμεσα στην περιγραφή και αναπαράσταση του ήχου μέσα από τη γραφή, από τη μία, και την πολιτισμική μετάφραση του ήχου ενός κόσμου στον οποίο κατοικούμε ενσώματα, αισθητηριακά και γνωσιακά, από την άλλη. Θα γίνει επίσης μια σύντομη αναφορά σε πολυμορφικούς τρόπους επιστημονικής γραφής με χρήση ηχητικών εθνογραφικών πονημάτων (podcast, CD, sound postcards, ηχητικό blog).

Στη διάρκεια του συνεδρίου θα συζητηθούν με τις συμμετέχουσες διάφορα μικρά αποσπάσματα γραφής για τον ήχο και παραδείγματα ηχητικής γραφής από την λογοτεχνία, ανθρωπολογία, λαογραφία και εθνομουσικολογία. Θα συζητηθούν επίσης και τρόποι ακρόασης. Πως ακούμε τους εαυτούς μας να ακροάζονται μαζί με τους άλλους; Πως η ακρόαση αποτελεί μια μορφή πολιτισμικής μετάφρασης; Έπειτα, μέσα από πράξεις ακρόασης οι συμμετέχουσες θα έχουν την δυνατότητα να πειραματιστούν έμπρακτα με την γραφή για τον ήχο και την ηχητική γραφή. Στο τέλος του εργαστηρίου θα γίνει ανάγνωση και συζήτηση των πειραματικών μορφών γραφής για τον ήχο και του ήχου και μέσα από τον ήχο.

Ελπίζουμε ότι με το παρών εργαστήριο θα εμπλουτίσουμε την κατανόηση για την εθνογραφική διαδικασία έρευνας και γραφής ή οποία εστιάζει στην εθνογραφική ακρόαση, ηχητική γνώση και τον ηχητικό κόσμο γύρω μας.

Κάποια από τα παραδείγματα γραφής θα είναι στην αγγλική γλώσσα. 

 

#6 Title: Ethnographic sound writing

Coordinators: Alexandra Balantina and Thodoris Konkouris

Date and time: 24/05/2024 15:00-17:00

Venue: University of Macedonia

Language: English

Number of participants: 10

Description

In this workshop we will have the opportunity to experiment with ethnographic sound writing. Drawing from the theory and ethnographic writing in anthropology and ethnomusicology, we will first consider the terms “sound writing” and “ethnographic listening”. The first term will be understood as the cultural translation of the ethnographers’ sound immersion in a sound culture and through the concept of sound knowledge (sound knowledge) which results from acts of listening. The second term will be analyzed through the lens of a focused, reflective, dialogic and intersubjective listening in the field.

Then we will discuss the distinction between the description and representation of sound through writing, on the one hand, and the cultural translation of the sound of a world we inhabit bodily, sensorily and cognitively, on the other. We will also touch upon multimodality in ethnographic writing that uses audio ethnographic works, such as podcast, CD, sound postcards, audio blog.

Short written examples about sound and sound writing from literature, anthropology, folklore and ethnomusicology will be given to the participants and discussed during the workshop. Ways of listening and ethnographic listening will also be considered. Then, through acts of listening, the participants will have the opportunity to experiment during the workshop with writing about sound and sound writing. At the end of the workshop all participants will share and discuss their written texts about sound, of sound and through sound.

We hope that with this workshop we will enrich our understanding of the ethnographic process of research and writing which focuses on ethnographic listening, sound knowledge and the sound world around us.

 

#7 Τίτλος: Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Ανθρωπολογία και την Εθνογραφική Έρευνα

Συντονίστρια: Φάλια Βαρελάκη, Υπ. Διδάκτωρ Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Παν/μιο Αιγαίου

Ημερομηνία και ώρα: 25/05/2024, 15:00-17:00 

Χώρος: Ισλαχανέ

Γλώσσα εργαστηρίου: Ελληνικά

Αριθμός συμμετεχόντων: Χωρίς όριο. 

Περίληψη

Το εργαστήριο με τίτλο “Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Ανθρωπολογία και την Εθνογραφική Έρευνα” αποτελεί μια σημαντική διεπιστημονική συνάντηση που εξετάζει την εξαιρετική σημασία της ηθικής και της δεοντολογίας στην ανθρωπολογία και την εθνογραφική έρευνα. Το εργαστήριο συνδέεται στενά με τις θεματικές του συνεδρίου και στοχεύει στην προώθηση της συζήτησης και της κριτικής σκέψης γύρω από αυτές τις θεματικές, καθώς η ίδια η εθνογραφική μέθοδος έχει πάψει να πατάει σταθερά μέσα στους σύγχρονους αβέβαιους καιρούς. Ποιο θα είναι το μέλλον της, μένει να το δούμε. 

Κατά τη διάρκεια της εθνογραφικής έρευνας, αντιμετωπίζονται διάφορα ηθικά και δεοντολογικά ζητήματα, όπως η συναίνεση των συμμετεχόντων, η προστασία της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων, η διαχείριση της εξουσίας μεταξύ ερευνητών και συμμετεχόντων, κ.α.. Αυτά τα ζητήματα είναι κρίσιμα για την ακεραιότητα και την αξιοπιστία της έρευνας. Πώς μιλάμε όμως για αυτά; 

Τα προτεινόμενα θέματα συζήτησης περιλαμβάνουν ζητήματα όπως η συναίνεση μετά από ενημέρωση, η προστασία της ιδιωτικής ζωής και της ταυτότητας των υποκειμένων της έρευνας, δεοντολογικά ζητήματα κατά τη συλλογή, ανάλυση, επεξεργασία και δημοσίευση δεδομένων, ζητήματα εξουσίας μεταξύ ερευνητών και συμμετεχόντων, και την ερευνητική δεοντολογία στην ψηφιακή εποχή, καθώς και άλλα που μπορεί να προκύψουν μέσα από τον γόνιμο διάλογο. 

Αυτό το εργαστήριο προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία στους συμμετέχοντες να συνεισφέρουν στον κριτικό διάλογο και να εμπλουτίσουν τη συζήτηση για την ηθική και τη δεοντολογία στην ανθρωπολογία και την εθνογραφική έρευνα, ενισχύοντας την ακαδημαϊκή κοινότητα και προωθώντας τη συνεισφορά τους στην επίλυση σημαντικών ηθικών ζητημάτων στον τομέα. Το εργαστήριο προσμένει στην  προώθηση και την ανταλλαγή γνώσεων με τελικό στόχο την έναρξη της συζήτησης και την δημιουργία ενός Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας για τον Σύλλογο Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας.

Περιγραφή

 Το εργαστήριο με τίτλο «Ζητήματα Ηθικής και Δεοντολογίας στην Ανθρωπολογία και την Εθνογραφική Έρευνα» πρόκειται να αποτελέσει μια διεπιστημονική συνάντηση που θα συγκεντρώσει προσκεκλημένους ομιλητές από διάφορους τομείς, όπως η ανθρωπολογία, το δίκαιο και η φιλοσοφία, για να διερευνήσουν το σύνθετο και εξελισσόμενο τοπίο των ηθικών προβληματισμών στην ανθρωπολογική έρευνα. Στόχος του εργαστηρίου είναι να προωθήσει τη βαθύτερη κατανόηση των ηθικών προκλήσεων και διλημμάτων που αντιμετωπίζουν οι ερευνητές και να συμμετάσχει σε ουσιαστικές συζητήσεις σχετικά με τις ηθικές αρχές που διέπουν τον τομέα της ανθρωπολογίας.

Η εθνογραφική έρευνα, η οποία χαρακτηρίζεται από τον συμμετοχικό χαρακτήρα της, εγείρει συχνά περίπλοκα ηθικά ζητήματα. Ομιλητές/τριες ανθρωπολόγοι θα τοποθετηθούν γύρω από ζητήματα που εγείρονται κατά την διάρκεια της εθνογραφικής επιτόπιας έρευνας καθώς και στους Κώδικες Ηθικής και Δεοντολογίας άλλων ανθρωπολογικών Συλλόγων.

Ομιλητές από τον κλάδο του δικαίου θα προσφέρουν γνώσεις σχετικά με τις νομικές πτυχές της εθνογραφικής έρευνας και την σύμπλευση των εθνογραφικών πρακτικών με τα νομικά πρότυπα, εξετάζοντας θέματα όπως τα (ευαίσθητα) προσωπικά δεδομένα, η συγκατάθεση μετά από ενημέρωση, το απόρρητο και η εμπιστευτικότητα και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. 

Θα παρουσιαστούν φιλοσοφικές προοπτικές για να ενθαρρυνθεί ο προβληματισμός σχετικά με τα ευρύτερα ηθικά θεμέλια της ανθρωπολογίας και τα φιλοσοφικά θεμέλια της ερευνητικής δεοντολογίας. Οι συμμετέχοντες θα διερευνήσουν ζητήματα που σχετίζονται με τον πολιτισμικό σχετικισμό, τον αντίκτυπο της δυναμικής της εξουσίας στην έρευνα και τις ευθύνες των ανθρωπολόγων απέναντι στις κοινότητες που μελετούν.

Το εργαστήριο θα περιλαμβάνει επίσης μελέτες περιπτώσεων και συζητήσεις πρακτικών ζητημάτων, επιτρέποντας στους συμμετέχοντες να μοιραστούν ερωτήματα, εμπειρίες και ιδέες σχετικά με την αντιμετώπιση των ηθικών προκλήσεων στο πεδίο. Αυτή η διαδραστική πτυχή του εργαστηρίου έχει ως στόχο να παρέχει στους συμμετέχοντες πολύτιμες γνώσεις και εργαλεία αλλά ταυτόχρονα τα αποτελέσματα της συζήτησης θα αποτελέσουν έναν πρώτο πυρήνα για την δημιουργία ενός Κώδικα Ηθικής και Δεοντολογίας του Συλλόγου Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας.

Προτεινόμενα θέματα συζήτησης:

  • Συναίνεση μετά από ενημέρωση και αυτονομία των συμμετεχόντων.
  • Προστασία της ιδιωτικής ζωής και της ταυτότητας των υποκειμένων της έρευνας.
  • Δεοντολογικά ζητήματα κατά τη συλλογή, ανάλυση, επεξεργασία και δημοσίευση δεδομένων.
  • Ζητήματα εξουσίας μεταξύ ερευνητών και συμμετεχόντων στην έρευνα.
  • Η ερευνητική δεοντολογία στην ψηφιακή εποχή.

Αυτό το εργαστήριο παρέχει μια μοναδική ευκαιρία σε ανθρωπολόγους, ερευνητές, φοιτητές και επαγγελματίες για να συμμετάσχουν σε έναν κριτικό διάλογο και να συμβάλουν συλλογικά στην αναδυόμενη συζήτηση για την ηθική και την δεοντολογία στην ανθρωπολογία και την εθνογραφική έρευνα. 

Εισηγήσεις:

Γκέφου-Μαδιανού Δήμητρα, Ομότιμη Καθηγήτρια Ανθρωπολογίας – Πάντειο Πανεπιστήμιο: “Πολιτικές της ηθικής στην ανθρωπολογία: Γενεαλογώντας τους Κώδικες Δεοντολογίας ή είναι τελικά χρήσιμοι οι Κώδικες;”

Ροζάκου Κατερίνα, Επίκουρη Καθηγήτρια – Πάντειο Πανεπιστήμιο: “Γραφειοκρατία και έρευνα στη μελέτη του κράτους”

Ζωγραφόπουλος Δημήτρης, Δικηγόρος (ΔΝ) – Ειδικός Επιστήμονας, Υπουργείο Υγείας, Υπεύθυνος Προστασίας Δεδομένων (DPO): “Πόσο προστατευμένα είναι τα προσωπικά δεδομένα;”

Πανταζάκος Παναγιώτης, Καθηγητής Ηθικής – Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών: “Δεοντολογικές προσεγγίσεις στην επιστημονική έρευνα”

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΩΝ / CV OF COORDINATORS

Η Φάλια Βαρελάκη είναι υπ. Διδακτόρισσα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Παν/μιου Αιγαίου και υπότροφος του προγράμματος “ΥΠΑΤΙΑ” και μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΠΜΣ Βιοηθικής στο τμήμα Ιατρικής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.  Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα και οι δημοσιεύσεις της αφορούν σε  ζητήματα Υγείας και Ασθένειας, Σώμα, Συγγένεια Μεθοδολογία της έρευνας, Ηθική και Δεοντολογία στην Έρευνα. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (κατεύθυνση Εθνολογίας) και έχει λάβει μεταπτυχιακό δίπλωμα από το Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Παν/μιου Αιγαίου. Η διδακτορική της έρευνα επικεντρώνεται στην ανάλυση του πολιτισμού του καρκίνου μελετώντας τις βιοπολιτικές του καρκίνου, το πεδίο της γενομικής, τη συγγένεια και τις μορφές φροντίδας.

H Σοφία Γρηγοριάδου είναι διδακτόρισσα του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, με ερευνητικό αντικείμενο τις διασυνδέσεις μεταξύ τέχνης και πόλης στην Αθήνα και τα Σκόπια, καθώς και τη σύμπραξη ανθρωπολογίας και τέχνης. Είναι απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Εικαστικών Τεχνών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Είναι πτυχιούχος του Εικαστικού Τμήματος της ΑΣΚΤ (2013) και του Φιλοσοφικού Παιδαγωγικού και Ψυχολογικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών (2006). Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις, συνέδρια, ερευνητικά και καλλιτεχνικά πρότζεκτ στην Αθήνα, τα Σκόπια, το Εδιμβούργο, την Κωνσταντινούπολη, τη Βηρυτό και αλλού. Έχει συνεπιμεληθεί και συνδιοργανώσει καλλιτεχνικά και ερευνητικά πρότζεκτ. Έχει διδάξει στο Α’ εργαστήριο ζωγραφικής στην ΑΣΚΤ. Επιμελείται κείμενα, μεταφράζει, εικονογραφεί και γράφει. Συνεργάζεται με ανθρώπους απο διαφορετικά πεδία ως: ιδρυτικό μέλος των Akoo-o, μιας διεπιστημονικής ομάδας με επίκεντρο τον ήχο, το περπάτημα και την τεχνολογική διαμεσολάβηση· μέλος της επιμελητικής ομάδας του kyklada.press, μιας εκδοτικής πρωτοβουλίας τα βιβλία της οποίας έχουν ως αφορμή το Αιγαίο Πέλαγος· τέλος, ως ιδρυτικό μέλος του TWIXTlab, ενός μακροπρόθεσμου project με ερευνητικό, δημιουργικό και εκπαιδευτικό χαρακτήρα που τοποθετείται μεταξύ -ή αλλιώς twixt– σύγχρονης τέχνης, ανθρωπολογίας και κοινωνικής πραγματικότητας. Οι δραστηριότητες του TWIXTlab περιλαμβάνουν τη διοργάνωση διαλέξεων, σεμιναρίων και εργαστηρίων γύρω από τις εικαστικές και παραστατικές τέχνες και τα μέσα που χρησιμοποιούν, καθώς και γύρω από θεωρητικές και μεθοδολογικές αναζητήσεις των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών και της ιστορίας και θεωρίας της τέχνης.  Δημιουργήθηκε το 2014 με βάση μια ιδέα της ανθρωπολόγου και εικαστικού Ελπίδας Ρίκου. Μέλη του είναι ακόμη ο ανθρωπολόγος και sound designer Γιώργος Σαμαντάς και η φυσική επιστήμονας Ευγενία Βακαλοπούλου.

Ο Θοδωρής Λ. Κονκουρής είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Εθνομουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Ο Θοδωρής έχει πτυχία Φαρμακευτικής, Ιστορίας της Τέχνης και Μουσικής. Σπούδασε Εθνομουσικολογία στο SOAS, Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και πήρε το διδακτορικό του από το Queen’s University Belfast όπου και δίδαξε ανθρωπολογία και εθνομουσικολογία από το 2011. Στο ΠΑΜΑΚ ήρθε το 2022. Πραγματοποιεί έρευνα πάνω στις αδελφότητες των Mande κυνηγών της Δυτικής Αφρικής και συγκεκριμένα στο Μαλί, τη Γουϊνέα και την Ακτή Ελεφαντοστού από το 2003. Έχει συγγράψει επιστημονικά άρθρα σε ακαδημαϊκά περιοδικά και τόμους όπως, ‘Recalling the Past in Song: Memory and Recovery in Mande Hunters’ Ceremonies’ στο The Politics of Memory and Recovery in Times of Crisis, επιμέλεια των Fiona Larkan και Fiona Murphy (Ashgate, 2018), ‘“I am sorry that we made you bleed”: Locality and Apprenticeship among the Mande Hunters’ στο The Routledge Companion to the Study of Local Musicking, επιμέλεια των Reily, Suzel A and Katherine Brucher (Routledge, 2018) και ‘A Night at Radio Donko’ Ethnomusicology Forum (Special Issue — Radio and Ethnomusicology vol.27, no.3, 2018).

Theodore L. Konkouris is Associate Professor of Ethnomusicology at the Department of Music Science and Art of the University of Macedonia. Theodore holds degrees in Pharmacy, Art History and Music. He studied Ethnomusicology (MMus) at SOAS, University of London and got his PhD from Queen’s University Belfast where he taught anthropology and ethnomusicology since 2011. He came to UOM in 2022. He conducts research on the brotherhoods of the Mande hunters of West Africa, in Mali, Guinea and Côte d’Ivoire since 2003. He has published scholarly articles in academic journals and volumes such as, ‘Recalling the Past in Song: Memory and Recovery in Mande Hunters’ Ceremonies’ in The Politics of Memory and Recovery in Times of Crisis, ed. by Fiona Larkan and Fiona Murphy (Ashgate, 2018), ‘“I am sorry that we made you bleed”: Locality and Apprenticeship among the Mande Hunters’ in The Routledge Companion to the Study of Local Musicking, edited by Reily, Suzel A and Katherine Brucher (Routledge, 2018) and ‘A Night at Radio Donko’ Ethnomusicology Forum (Special Issue — Radio and Ethnomusicology vol.27, no.3, 2018).

Η Μαρία Μαχαίρα είναι αφηγήτρια. Εκπαιδεύτηκε και μαθήτευσε δίπλα σε διακεκριμένους αφηγητές Έχει ιδρύσει την ΑΜΚΕ «Αδράχτι» https://www.facebook.com/adrachtiafigimata και είναι μέλος του Σ.ΕΠ.Α.Ι.Ε. Έχει συνεργαστεί και έχει πραγματοποιήσει παραστάσεις αφήγησης και βιωματικά εργαστήρια αφήγησης και μυθοπλασίας για φορείς που προάγουν τις τέχνες, τον πολιτισμό και την εκπαίδευση. Έχει συνεργαστεί με Θέατρα, Μουσεία, Πολιτιστικά Ιδρύματα, Πανεπιστημιακές Σχολές και Σχολεία. Έχει υλοποιήσει παραστάσεις αφήγησης, εκπαιδευτικές δράσεις και βιωματικά εργαστήρια για την τέχνη της αφήγησης υπό την Αιγίδα του Υπουργείο Πολιτισμού και του Ιδρύματος Μποδοσάκη. Ενδεικτικές δράσεις: Βιωματικά Εργαστήρια: «Από την προσωπική εμπειρία στην συλλογική δράση. Η αφήγηση ως μέσο έκφρασης των γυναικών στην πορεία των χρόνων» Οργάνωση: Δομή Ισότητας Φύλων/ ΚΕΘΕΑ «Ζωντανεύοντας ένα παραμύθι. Τεχνικές αφήγησης παραμυθιού για νηπιαγωγούς» Οργάνωση: ΟΜΕΡ. «Τεχνικές αφήγησης» Κύκλος σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς. Οργάνωση: ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων. «Οι Ιστορίες του ασημιού και έτσι και αλλιώς» Διεθνής Ημέρας Μουσείων. Οργάνωση: Π.Ι.Ο.Π Μουσείο Αργυροτεχνίας. «Η Αφήγηση στην εκπαίδευση – Τεχνικές αφήγησης» Οργάνωση: Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου σε συνεργασία με το Τμήμα Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου και το ΠΕΚ Ιωαννίνων. «Σεμινάριο Παιδικής Λογοτεχνίας & Αφήγησης Παραμυθιών» Οργάνωση: Τμήμα Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Παραστάσεις- Προγράμματα: «Γυναικοκτονίες: Άλλοτε και τώρα». Αφηγήσεις και βιωματικά εργαστήρια για μαθητές Λυκείου και φοιτητές Πανεπιστημίου με σκοπό την ευαισθητοποίηση και τον αναστοχασμό για το φαινόμενο των γυναικοκτονιών και της έμφυλής βίας. Οργάνωση: Πανεπιστήμιο Α.Π.Θ Μουσείο Λ.Α.Μ. «Ιστορίες της ψυχής μας Αφηγηματική Τέχνη και ψυχική Υγεία». Εργαστήρια αφήγησης και μυθοπλασίας για ψυχικά πάσχοντες. Ίδρυμα ΚΙΚΠΕ. «Αποχωρισμοί η Εθνογραφία συναντά την τέχνη» Παραστάσεις Αφηγήσεις – Βιωματικά εργαστήρια, ΥΠΠΟΑ Τμήμα Άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς .

Αλεξάνδρα Μπαλάντινα: Είμαι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εθνομουσικολογίας και διδάσκω στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Είμαι συγγραφέας του βιβλίου Εθνογραφική έρευνα στην Εθνομουσικολογία, ένα βιβλίο οδηγός για μια μουσική εθνογραφική έρευνα (Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα/Κάλλιπος, 2024).  Έχω κάνει εθνογραφική έρευνα στο Ιράν, στη Βόρεια Μακεδονία, στην Ιρλανδία και στην Ελλάδα. Στα επιστημονικά μου ενδιαφέροντα συγκαταλέγονται: η εθνογραφία, η κοινωνική και πολιτισμική ανθρωπολογία, η ενσώματη έρευνα, η μουσική επιτέλεση, μουσική και Ισλάμ. Στα μουσικά είδη που έχω ερευνήσει, γράψει και διδάξει συγκαταλέγονται η λόγια μουσική της Μέσης Ανατολής (κυρίως Αραβική, Ιρανική και Τουρκική), Βαλκανική παραδοσιακή και hip-hop, Ελληνική λαϊκή μουσική και Ιρλανδική παραδοσιακή μουσική. Σήμερα είμαι ενεργό μέλος της Διαπολιτισμικής Ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, την οποία διευθύνει ο Χάρης Λαμπράκης. Εκτός από Ελληνικά και Αγγλικά, μιλάω Ρώσικα, Σερβο-Κροάτικα, Σλαβομακεδόνικα και Περσικά.

Alexandra Balandina: I am Associate Professor of Ethnomusicology at Ionian University, Greece. I am the author of the book Ethnographic Research in Ethnomusicology (2024, Kallipos). I have conducted fieldwork in Iran, former Yugoslavia, and Greece. My main areas of research interests include performance theory and practice, music creativity, cultural organology, ethnography, music participant observation, embodiment in performance and research, music censorship. Music genres that I have researched, written about and taught include classical music genres of the Middle East (Arab, Iranian and Turkish), Balkan hip-hop, Greek popular music and Irish traditional music. I regularly perform modal music playing frame drums and the Iranian tombak. I speak Russian, Greek, English, Serbo-Croatian, Slavic-Macedonian and Farsi.

Η Αθηνά Πεγκλίδου είναι επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας στο Α.Π.Θ. Σπούδασε Φιλοσοφία, Παιδαγωγική και Ψυχολογία στο Α.Π.Θ., Κοινωνική Ανθρωπολογία στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Ανθρωπολογικό Ντοκιμαντέρ στα πανεπιστήμια Nanterre- Paris X και Ecole Pratique des Hautes Etudes στο Παρίσι. Η διδακτορική της διατριβή μελετά τις έμφυλες νοηματοδοτήσεις της κατάθλιψης και τη διαχείριση των θεραπευτικών εξουσιών και βασίζεται στην εθνογραφική έρευνα πεδίου των θεραπευτικών δρομολογίων, της αυτοίασης, της κατανάλωσης φαρμάκων, της φροντίδας, της περίθαλψης και της νοσηλείας. Έχει διδάξει Ανθρωπολογία του Φύλου, Ανθρωπολογία του Πόνου και της Οδύνης, Ανθρωπολογία της Υγείας, Ανθρωπολογία του Σώματος, Φύλο και Υγεία και μαθήματα θεωρίας και σκηνοθεσίας Εθνογραφικού Ντοκιμαντέρ στο τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, στο τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, στην Ιατρική Σχολή του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στο τμήμα Μ.Μ.Ε. και Δημοσιογραφίας του Α.Π.Θ., στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Ασχολείται ερευνητικά με την ανθρωπολογία της υγείας, του φύλου, με τη χρήση οπτικών μέσων στην έρευνα πεδίου και στην επικοινωνία της. Συμμετείχε στο πρόγραμμα COST Action IS1206 Femicide Across Europe (2013-17) και στη δημιουργία του European Observatory on Femicide (E.O.F.) το 2018 και στο https://femicide.gr/. Είναι μέλος του γνωμοδοτικού συμβουλίου του European Observatory on Femicide (E.O.F.).

Η Πηνελόπη Παπαηλία είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, όπου διευθύνει το Pelion Summer Lab for Cultural Theory and Experimental Humanities. Η εθνογραφική της έρευνα αφορά τις πολιτικές της μνήμης και της ιστορικής κουλτούρας στην Ελλάδα, με έμφαση στο αποικιακό συγκείμενο και τα τεχνολογικά μέσα. Είναι ιδρυτικό μέλος της πρωτοβουλίας dëcoloиıze hellάş και συντάκτρια του World Anthropologies για το περιοδικό American Anthropologist.

 

Ρυθμίσεις ιδιωτικότητας

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

Click to enable/disable Google Analytics tracking code.
Click to enable/disable Google Fonts.
Click to enable/disable Google Maps.
Click to enable/disable video embeds.
This website uses cookies to provide the best possible browsing experience. Please specify the Privacy Settings and/or click Agree to license cookies.