Δήλωση στήριξης στα αιτήματα της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών (Π.Ε.Ε.Κ.Ε) σχετικά με την αναγκαιότητα των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Κατά τη διεξαγωγή του 1ου Συνεδρίου του ΣΚΑΕ με θέμα «Η Ανθρωπολογία στο Δημόσιο Πεδίο» και στο πλαίσιο του τραπεζιού «Ανθρωπολογία και Εκπαίδευση: Προβληματισμοί, προκλήσεις και προτάσεις» κατατέθηκε το παρακάτω υπόμνημα από μέλη του Δ.Σ της Π.Ε.Ε.Κ.Ε.
Ως Σύλλογος Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδας (ΣΚΑΕ) εκφράζουμε την έντονη δυσαρέσκειά μας για τον εξοβελισμό των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και δηλώνουμε τη στήριξή μας στα αιτήματα της Π.Ε.Ε.Κ.Ε σχετικά με την αναγκαιότητά τους στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
______
Αθήνα, 17.06.2022
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Αναγκαιότητα μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών σε κάθε τάξη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Σοβαρότατο πλήγμα στην κοινωνία η απουσία τους στο Λύκειο
Αξιότιμα ΔΣ του Συλλόγου Κοινωνικών Ανθρωπολόγων Ελλάδος,
Αξιότιμα μέλη,
Ως μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών (Π.Ε.Ε.Κ.Ε.) με χαρά αποδεχόμαστε την πρόσκληση να παρευρεθούμε στη συζήτηση που θα ακολουθήσει των εισηγήσεων με θέμα “Ανθρωπολογία και εκπαίδευση” κατά τη διάρκεια του συνεδρίου σας, ώστε να σας ενημερώσουμε για όσα διαδραματίζονται στο χώρο της εκπαίδευσης και δη της Δευτεροβάθμιας στο μέρος που αφορά τις Κοινωνικές Επιστήμες. Επί δύο έτη, παρακολουθούμε τα όσα διαδραματίζονται, καθώς βρισκόμαστε στο επίκεντρο μεταρρυθμίσεων του Υπουργείου Παιδείας, χωρίς να δυνάμεθα να λάβουμε τον λόγο.
Παράλληλα, ραγδαίοι μετασχηματισμοί τελούνται στην κοινωνία και εμφανή είναι αρκετά κοινωνικά προβλήματα που χρήζουν αντιμετώπισης, με πρωτευούσης σημασίας την εκπαίδευση των μαθητών μας, προσανατολισμένη στον εντοπισμό, καταγραφή και κατανόηση των κοινωνικών προβλημάτων, στην υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους, στη δημιουργία κριτικής σκέψης, στην απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων, συνεργασίας, αλληλοκατανόησης, ενσυναίσθησης, ώστε να μπορέσουν να βρουν λύσεις, να κατακτήσουν τη γνώση και να προσφέρουν τόσο στον εαυτό τους, τις κοινωνικές ομάδες που μετάσχουν και στην ευρύτερη κοινωνία.
Μετά από συνεχείς προσπάθειες, παρατηρούμε με λύπη μας ότι καμία λύση δεν έχει εξευρεθεί, ώστε να επιλύσει το σοβαρότατο πρόβλημα που δημιουργήθηκε για τον κλάδο μας και για την ίδια την Παιδεία, ενώ η κοινωνία ασφυκτιά.
Με το Ν.4692/2020 “Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις” και με το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα χωρίς καμία αιτιολόγηση, ενώ έχει επανειλημμένως ζητηθεί η αιτιολογική έκθεση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ΚΑΤΑΡΓΗΘΗΚΑΝ τα κάτωθι μαθήματα :
–Κοινωνιολογία, μάθημα πανελλαδικώς εξεταζόμενο (Γ Λυκείου). Η Κοινωνιολογία καταργείται και ως μάθημα γενικής παιδείας, ενώ υπήρχε στο δημόσιο σχολείο για 39 έτη!
–Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών (Β Λυκείου)
–Σύγχρονος Κόσμος– Πολίτης και Δημοκρατία (Β Λυκείου)
–Μείωση Πολιτικής Παιδείας (Α Λυκείου) κατά μία ώρα την εβδομάδα και αφαίρεσή της από τα ενδοσχολικά εξεταζόμενα μαθήματα
Αφαίρεση του λεκτικού “Κοινωνικών” από το επιστημονικό πεδίο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Συνεπώς δεν πρόκειται μόνο για το μάθημα της Κοινωνιολογίας, όπως συχνά αναφέρεται αλλά όλου του γνωστικού αντικειμένου Κοινωνικών, Νομικών και Πολιτικών Επιστημών και συγκεκριμένα τριών και πλέον μαθημάτων σε όλες τις Λυκειακές τάξεις, 14 ωρών εβδομαδιαίως.
Παράλληλα, τα μαθήματα αποτελούν προαπαιτούμενο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στις σχολές Κοινωνικών, Νομικών και Πολιτικών Επιστημών, που αγγίζουν το 70%και πλέον της κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών, που μέχρι πρότινος ήταν και ‘Κοινωνικών”. Βάλλεται το μέλλον χιλιάδων φοιτητών και το κύρος των σχολών τους. Τη στιγμή που η κοινωνία μας παρακολουθεί τις διεθνείς εξελίξεις, τον πόλεμο, την πανδημία, την τέλεση πρωτοφανών και βαρύτατων εγκλημάτων αφαιρείται σχεδόν το σύνολο των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών, μέρος των οποίων είναι οι Νομικές και Πολιτικές Επιστήμες, διδάσκοντας την ορθή λειτουργία του Πολιτεύματος, τα δικαιώματα του ανθρώπου και την καταγραφή τους στο Σύνταγμα.
Ξεριζώνεται η διδασκαλία των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από το Λύκειο, ενός από τους τέσσερις βασικούς κορμούς των θεωριών διδασκαλίας παγκοσμίως. Μάλιστα παρενέβησαν ηχηρές φωνές του εξωτερικού, καθώς η αφαίρεση τους προκάλεσε την παρέμβαση διεθνών φορέων, όπως της Βρετανικής Κοινωνιολογικής Εταιρείας και του Τμήματος των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Διεθνούς Ενώσεως Κοινωνιολόγων, όπου καλούν το Υπουργείο να επαναφέρει τα μαθήματα μας.
Προτείνουμε την επαναφορά του συνόλου των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο και επιτακτική την ανάγκη ύπαρξης ενός μαθήματος Δικαίου, ενός μαθήματος Κοινωνιολογίας και ενός πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος Κοινωνικών Επιστημών. Γιατί η επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες αποτελεί έναν διάλογο με τον πραγματικό κόσμο, προαπαιτούμενο για την κατανόηση του μετασχηματισμού της κοινωνίας, της αποδοχής της διαπολιτισμικότητας, της μοναδικότητας του ατόμου, της ισότητας, προάγει την κριτική σκέψη, τη γνώση των βασικών δικαιωμάτων, ελευθεριών και λειτουργίας του κράτους κι είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε πολίτη του 21ου Αιώνα, δικαίωμα κάθε Ευρωπαίου πολίτη. Οι Κοινωνικές Επιστήμες είναι αναφαίρετο και πρωταρχικό κομμάτι της Παιδείας μας.
Αξιότιμα μέλη του ΔΣ του ΣΚΑΕ,
Αιτούμαστε:
- Να επανέλθουν άμεσα τα μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών στο ωρολόγιο πρόγραμμα
- Να διδάσκονται σε κάθε τάξη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ειδικά σε αυτή την τόσο κρίσιμη ιστορικά συγκυρία
- Η διδασκαλία τους να γίνεται από Κοινωνικούς Επιστήμονες, κατάλληλα εκπαιδευμένους πάνω στο γνωστικό αντικείμενο
- Να διευθετηθεί το θέμα με την εισαγωγή αποφοίτων ΕΚΠ του ΠΑ.ΜΑΚ στον κλάδο ΠΕ78, καθώς δεν υπάρχει συνάφεια αντικειμένου με τις Κοινωνικές Επιστήμες
- Να υπάρχει Κοινωνικός Επιστήμονας ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό σε κάθε σχολική μονάδα, τακτική που ακολουθείται στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες
Σας καλούμε να στηρίξετε τα αιτήματα μας και να ενεργήσετε, ευελπιστώντας σε εύρεση λύσεως ικανής να προασπίσει τα δικαιώματα πρωτίστως των μαθητριών και μαθητών μας, της ίδιας της Παιδείας, του γνωστικού μας αντικειμένου και των αποφοίτων των τμημάτων Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, που εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ78 (Κοινωνικών Επιστημών) και ευελπιστούμε έστω και τώρα να εξευρεθεί λύση.
Με εκτίμηση,
τα Μέλη του ΔΣ της Π.Ε.Ε.Κ.Ε.